Oktobar simbolizira mnogo više od samih ružičastih vrpci. Dok neki nalaze inspiraciju, mnogi oboljeli od raka dojke smatraju da ovaj mjesec svijesti ne odražava njihovo stvarno iskustvo s bolešću. Šta zapravo predstavlja mjesec posvećen podizanju svijesti o raku dojke?

Ovaj mjesec može imati različita značenja za svakoga. Nekima predstavlja emocionalno intenzivan period – 31 dan kada ružičaste vrpce evociraju sjećanja na bolest koja im je promijenila život. Drugima pruža priliku da iskažu podršku za više od dva miliona žena kojima se svake godine dijagnosticira rak dojke. Razumijevanje svrhe globalne kampanje, kao i emocija koje prate ljude pogođene ovom bolešću, može vam pomoći da odlučite želite li i na koji način obilježiti ovaj mjesec.

Šta je mjesec podizanja svijesti o karcinomu dojke?

Mjesec podizanja svijesti o raku dojke je globalna zdravstvena inicijativa koja se održava svake godine u oktobru, s ciljem promovisanja pregleda i prevencije bolesti koja pogađa 2,3 miliona žena širom svijeta. Prepoznatljiv po svojoj ružičastoj simbolici, oktobar donosi brojne kampanje i programe. Aktivnosti vode razne organizacije, od onih koje se bave prevencijom raka dojke, lokalnih zajednica, pa do velikih maloprodajnih lanaca. Fokusirane su na:

  • podršku ženama s dijagnozom raka dojke, uključujući one s metastatskim oblikom bolesti
  • edukaciju o faktorima rizika za rak dojke
  • poticanje žena na redovne preglede dojki počevši od 40. godine života ili ranije, u zavisnosti od njihovog ličnog rizika
  • prikupljanje sredstava za istraživanje raka dojke

Također, tokom oktobra se obilježavaju i posebni datumi posvećeni podizanju svijesti o specifičnim grupama unutar zajednice oboljelih od raka dojke.

Dan podizanja svijesti o metastatskom raku dojke (13. oktobar)

U Sjedinjenim Američkim Državama, 13. oktobar je zvanično priznat kao Dan podizanja svijesti o metastatskom raku dojke. Oko 168.000 žena u SAD-u živi s metastatskim rakom dojke, oblikom karcinoma koji se proširio izvan dojke na druge dijelove tijela. Istraživanja pokazuju da oko 30% slučajeva raka dojke u ranom stadiju kasnije metastazira. Ovaj dan, koji se obilježava od 2009. godine, ima za cilj podizanje svijesti o važnosti povećanja finansiranja za istraživanje metastatskog raka dojke i unapređenja dostupnih tretmana za ovu vrstu bolesti.

Sedmica podizanja svijesti o raku dojke kod muškaraca (17. – 23. oktobar)

Iako je rak dojke daleko češći kod žena, i muškarci mogu biti pogođeni ovom bolešću. U 2021. godini, predsjednik Joe Biden je proglasio period od 17. do 23. oktobra Sedmicom podizanja svijesti o raku dojke kod muškaraca. Prema podacima Američkog udruženja za rak, procjenjuje se da će u 2024. godini 2.790 muškaraca u SAD-u dobiti dijagnozu raka dojke. Oko 530 njih će, nažalost, izgubiti život zbog ove bolesti. Nedostatak svijesti i stigma često otežavaju rano otkrivanje i liječenje raka dojke kod muškaraca, kao i kod trans muškaraca i nebinarnih osoba.

Historija mjeseca podizanja svijesti o raku dojke

Ova inicijativa započela je 1985. godine kao sedmična kampanja podizanja svijesti, koju su zajednički organizirali Američko udruženje za rak i britanska kompanija Imperial Chemical Industries, proizvođač tamoksifena. S vremenom je kampanja prerasla u mjesečni događaj.

Godine 1992., ružičasta vrpca postala je prepoznatljiv simbol. Alexandra Penney, glavna urednica časopisa SELF, i Evelyn Lauder, viša potpredsjednica Estée Lauder korporacije i koja je preživjela rak dojke, odlučile su dijeliti ružičaste vrpce nakon drugog godišnjeg izdanja časopisa posvećenog ovom mjesecu.

U posljednjim godinama, pojavile su se različite verzije ružičaste vrpce, kako bi se podigla svijest o tome da iskustva oboljelih od raka dojke nisu jednaka. Te verzije uključuju vrpce posvećene metastatskom raku dojke, raku dojke kod muškaraca, inflamatornom raku dojke i drugim oblicima bolesti.

Saznajte više o sličnim temama na našem blogu.

Izvor: Breastcancer.org